Könyvvizsgálati adatszolgáltatás során használt e-aláírás
Önök ügyfélterünkbe saját felhasználói névvel és jelszóval a könyvvizsgált vállalkozás elektronikus dokumentációját töltik fel. Megtehetik ezt úgy is, hogy Önök sem használnak papírt munkájukhoz!
Ha nem kívánnak szkenneléssel foglalkozni, papírt, tintát vagy nyomtatót használni, akkor már az előállított bizonylataikat is elektronikusan hozhatják létre, akár elektronikusan tudják azokat aláírni vagy aláíratni! Ehhez a következő alapvető szabályokat kell betartani.
Az Európai Unióban az eIDAS rendelet szabályozza ezeket az aláírásokat. Magyarországon tekintse át az alábbi jogszabályhelyeket:
- 2016. évi CXXX. polgári perrendtartásról szóló törvény 325. §,
- 2023. évi CIII. a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól törvény 109. §,
- Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:7. §.
Ezek alapján irodánk az alábbi szabályokat követi elektronikus dokumentációja során:
- Eredeti dokumentumokról szkennerelt másolat készül, az eredeti dokumentumot Önök megőrzik, ügyféltérbe feltötik. ÁSZF szerint saját hozzáférési adataikkal vállalják ezen dokumentumok eredeti példányának megőrzését. A bírói gyakorlat fogja eldönteni ezen aláírt dokumentumok joghatását, az ISA standardok szerint ez dokumentálja az Önökkel közös munkánkat.
- Egyszerű elektronikus aláírást alkalmazhatunk az irodánkon belül, irodánk és a könyvelés között, a Önök szakmai- és ügyvezetése valamint irodánk között zajló bármilyen kommunikációban. Ide sorolhatók emailjeink, használt egyszerű aláíró programjaink (Office e-aláírás, Docusign, Flintsign jóváhagyás, stb). Ez az e-aláírás sem rendelkezik semmilyen közvetlen joghatással, a bírói gyakorlat fogja eldönteni az így keletkezett egyszerű magánokiratok joghatását.
- A minősített elektronikus aláírás segítségével aláírt dokumentumok teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősülnek. Minden elektronikus aláírás egyedi, és az aláíró azonosítására szolgál. Mindemellett a teljes dokumentum tartalmának követésére is alkalmas, mivel látszik, ki írta alá, technikailag hol és mikor. Az elektronikus aláírással ellátott iratok magánokiratnak vagy hivatalos okiratnak minősülnek, az aláírt iratok a bírói gyakorlatban teljes bizonyító erővel rendelkeznek. A bíró tényként kezeli az okirat állítását. Irodánk és Önök között bármilyen területen, de csak EGYÜTT használhatjuk az elektronikus aláírást.
- A magunk részéről egyoldalú nyilatkozatként így állítjuk össze ELFOGADÓ NYILATKOZATUNKAT, KÖNYVVIZSGÁLÓI JELENTÉSÜNKET.
- Önök saját döntésük szerint így küldhetik meg részünkre a SZÁMVITELI BESZÁMOLÓT, TELJESSÉGI NYILATKOZATOT, BÁRMELY MÁS NYILATKOZATOT, CÉGELJÁRÁS JOGI DOKUMENTUMAIT.
- Akár közösen így írhatjuk alá SZERZŐDÉSÜNKET.
- Eredeti dokumentumokról készített szkennerelt másolat, az eredeti dokumentumot mi őrizzük meg. Ha nem a 3. pont szerint járunk el közösen, akkor sajnos eredeti dokumentumként kell részünkre megküldeniük a SZÁMVITELI BESZÁMOLÓT, TELJESSÉGI NYILATKOZATOT, BÁRMELY MÁS NYILATKOZATOT, SZERZŐDÉSÜNKET, amiket a továbbiakban mi is papír alapon archiválunk, miközben az eredetivel egyező másolatokat elektronikus dokumentációs rendszerünkben szkennerelve megőrzünk.
Az elektronikus aláírással megkönnyíthetjük a munkát, az ügyintézést, és hatékonyabbá, gördülékenyebbé válhat a munkavégzés. Nem elhanyagolható szempont, hogy költséghatékony is, hisz a minősített elektronikus aláíráshoz elég csupán egy szoftver, és máris a világon bárhonnan könnyen használhatjuk, akár telefonunkról is. Ez a mobilitás és a fenntarthatóság szempontjából is lényeges, mert nincs szükség többé arra, hogy papírokat nyomtassunk. Amennyiben Ön is a mi általunk használt programot választja, akkor ez a praktikusság egy közvetlen kommunikációs eszközzé válik, a folyamatszervezéssel másodpercek alatt láthatjuk egymás aláírt dokumentumait.
E-aláírás partnerünk: